Studieteam 'Kunst in Schuytgraaf' : LaSalle / Lucas Verweij / HW Werther | |||||||
GGN-gen generator
Geheugen / Geluk / Natuur |
|||||||
voorwoord | uitgangspunten | vinex-identiteit | kunst, openbare ruimte | utilitaire voorz. | communicatie | supervisor | opdrachten |
Drie kunstopdrachten Er worden drie kunstopdrachten uitgeschreven voor drie kunstenaars die zelf een interdisciplinair team samenstellen. De drie teams krijgen een algemene opdrachtomschrijving, een specifieke opdrachtomschrijving en een titel mee. De drie titels van de drie opdrachten zijn: Geheugen-generator, Geluk-generator en Natuur-generator.
Voor alle drie de teams gelden de in het studieplan uitgewerkte uitgangspunten. De kunst moet op verschillende niveaus geïntegreerd worden in de wijk en moet gekoppeld worden aan utilitaire voorzieningen (reeds bestaande, geplande of nieuw te ontwikkelen). De kunstenaars moeten een interdisciplinair team samenstellen voor het project aan de hand van de gestelde specifieke opdrachtomschrijving. Desgewenst kunnen ze ad hoc verbanden aangaan en het team aanvullen met wisselende leden. De teams worden geacht procesmatig te werken en aan te sluiten bij bestaande en geplande processen. Zij dienen aan te haken bij of samen te werken met bestaande instanties en groepen die aan Schuytgraaf werken. De teams moeten artificiële, toekomstgerichte invullingen van de opdrachten genereren en gebruik maken van hedendaagse media en technische mogelijkheden. De teams worden geacht rekening te houden met de gegeven doelgroep en participatie mogelijk te maken. De teams moeten mogelijkheden inbouwen voor groei en verandering (updaten, recyclen, transformeren). Zij dienen beheer en planningsuitspraken in hun project op te nemen. De teams moeten samenwerken met een supervisor en in overleg met de supervisor extra geld generen.
Ontwikkel en realiseer een Geheugen-generator voor Schuytgraaf. Deze moet richting geven aan het toekomstige geheugen en de toekomstige archeologie van Schuytgraaf. Het betreft een op de toekomst gerichte corporate identity voor de wijk, rekening houdend met de hoop en beleving van de bewoners en gebruikers. Dit project moet een koppeling tot stand brengen tussen echte gebeurtenissen, verhalen en herinneringen van bewoners in Schuytgraaf en kunstmatige events en fictieve componenten. De kunstmatige gebeurtenissen en fictieve verhalen of dingen moeten zo gekozen en ingezet worden dat ze de intensiteit van de beleving van de bewoners van Schuytgraaf kunnen verhevigen en daardoor het toekomstige geheugen mede vormgeven. Door aan te haken bij de bestaande PR plannen van de gemeente, woningbouwverenigingen, projectontwikkelaars etc. vormen deze de eerste voedingsbodem voor de generator. Het project fungeert tevens als PR voor het hele kunstenplan. De bedoeling is dat de Geheugen-generator zo de steeds veranderende identiteit van Schuytgraaf weergeeft en meebepaalt welke richting deze opgaat. Een van de media die de Geheugen-generator gaat ontwikkelen en gebruiken is een internet site van Schuytgraaf.
Mogelijke ingangen:
Mogelijke teamleden:
Mogelijke aandeelhouders / participanten / parents:
Planning en beheer: Duur: 2 jaar ontwikkeling en begeleiding door het team. Daarna voor onbepaalde tijd doorbouwen door de bewoners / de participanten / de generator. Beheer: Na 2 jaar ontstaat er een zelforganiserend, zelfgenererend systeem, al dan niet met een systeembeheerder.
Extra budgetten:
Bijzonderheden: Ontwikkel en realiseer een Geluk-generator voor Schuytgraaf. Deze moet richting geven aan het geluksgevoel van de bewoners d.m.v. nieuw te ontwikkelen diensten. Het betreft een op de toekomst gerichte service, een extra voor de wijk, rekening houdend met de specifieke Vinex-leefsituatie, en tegemoetkomend aan het ideaal van de hedendaagse Vinexbewoner. Dit project moet een koppeling tot stand brengen tussen bestaande diensten in Schuytgraaf en ‘wishful living’ van de bewoners. De nieuwe diensten moeten zo gekozen, ingezet en vormgegeven worden dat ze de bewoners van Schuytgraaf kunnen behagen en verwonderen en daardoor het toekomstige geluk in Schuytgraaf mede vormgeven. Door aan te haken bij één of meer van de bestaande diensten, kunnen deze als voedingsbodem dienen voor deze generator. (Zie de lijst met utilitaire voorzieningen.)
Mogelijke ingangen:
Mogelijke teamleden:
Mogelijke aandeelhouders / participanten / parents:
Planning en beheer: Duur: 2 jaar ontwikkeling en begeleiding door het team. Daarna voor onbepaalde tijd doorbouwen door de belanghebbenden. Beheer: Afhankelijk van project door een overheid of particuliere ontwikkelaar / winkelier / bedrijf. De Geluk-generator is na 2 jaar een zelforganiserend, zelfgenererend systeem.
Extra budgetten:
Bijzonderheden: Ontwikkel en realiseer een Natuur-generator voor Schuytgraaf. Deze moet richting geven aan de toekomstige natuur en recreatie in de wijk. Het betreft een nieuwe, op de toekomst gerichte natuur, rekening houdend met de hoop en beleving van de bewoners en gebruikers. Slechts 60% van het grondgebied van Schuytgraaf wordt bebouwd. De andere 40% is bestemd voor het oude landschap van de Betuwe en nieuwe (kunstmatige) natuurontwikkeling. Dit paradoxale samengaan van én stad én natuur (= níet stad) is de grootste troef van Schuytgraaf. Hoe kan deze paradox zo heftig en effectief mogelijk worden doorgevoerd? Hoe ziet een ruimte eruit die tegelijkertijd maximaal natuur én maximaal stad is? Moet natuur er altijd hetzelfde uitzien? En hoe recreëren wij in de toekomst? Door aan te haken bij de bestaande landschapsinrichtingsplannen van de gemeente, woningbouwverenigingen, projectontwikkelaars etc. vormen deze de eerste voedingsbodem voor de generator.
Mogelijke ingangen:
Mogelijke teamleden:
Mogelijke aandeelhouders / participanten / parents:
Planning en beheer: Duur: 2 jaar voor de opzet, daarna voor onbepaalde tijd. Dit project heeft tijd nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Beheer: Door overheid, Staats Bosbeheer, Natuurmonumenten, particuliere ontwikkelaar en/of pretparkexploitant.
Extra budgetten:
Bijzonderheden: |